INSPIRACJE / Styl życia / 2 listopada 2018

7 sprawdzonych sposobów na rozładowanie stresu

Stres jest obecny w naszym doświadczeniu. 70% dorosłych Polaków deklaruje, że codziennie towarzyszy im stres oraz rozdrażnienie. Co więcej! Stres jest czynnikiem na który nie mamy wpływu – przychodzi do nas z zewnątrz. To, czy ktoś nas zdenerwuje, czy spotka nas coś nieprzyjemnego leży poza nami. My mamy jednak wpływ na to, jak na to zareagujemy.

Niestety większość Polaków stres “zajada” lub “zapija”. Daje to tylko chwilową relaksację, wyciszenie oraz złudzenie rozwiązania problemu. Tak naprawdę to poważne konsekwencje – wzrost wagi, uzależnienie od jedzenia i alkoholu!

Przeczytaj jak skutecznie radzić sobie ze stresem!

Ćwiczenia fizyczne

Tak naprawdę są najskuteczniejszą metodą zwalczania stresu. Pomyśl tylko – zmęczenie ciała powoduje ulgę zmęczonej psychice. Czyż to nie oczywiste? 🙂

Korzyści są większe, jeśli ćwiczysz regularnie. Jesteś wtedy mniej podatna na to, żeby ktoś wyprowadził Cię z równowagi. Zbadali to oczywiście amerykańscy naukowcy.

Dzieje się tak z kilku powodów, gdyż regularna aktywność fizyczna ma wpływ na:

  1. Hormony stresu: ćwiczenia obniżają kortyzol – głównego winowajcę tego, że czasem już mamy wszystkiego dość! Jednocześnie podnoszą stężenie endorfin – popularnie zwanych hormonami szczęścia. Endorfiny powodują, że masz dobry nastrój i są twoimi osobistymi środkami przeciwbólowymi!.
  2. Sen: ćwiczenia poprawiają jakoś snu. Dzięki ruchowi łatwiej zasypiasz i lepiej się wysypiasz, co często jest problemem, kiedy żyjemy w ciągłym stresie i napięciu.
  3. Pewność siebie: regularne ćwiczenia powodują, że zyskujesz większą pewność siebie, swojego ciała, swoich myśli… Gwarantuje to równowagę psychiczną i emocjonalną.

Spróbuj znaleźć taki rodzaj ćwiczeń, który na stałe zagości w Twoim rozkładzie zajęć. Niech ruch sprawia Ci przyjemność. Możesz wybierać spośród tysięcy aktywności – spacerować, biegać, tańczyć, wspinać się, trenować jogę, czy robić cokolwiek innego!

Otul się zapachem

Zgadza się, stosowanie olejków, czy świec zapachowych, pomaga zredukować stres i napięcie minionego dnia.

Niektóre z zapachów mają szczególne działanie kojące nerwy. Możesz wybrać te, które najbardziej lubisz z listy poniżej:

  1. Lawenda
  2. Róża
  3. Wetywieria (zapach trawy i drzewa)
  4. Bergamotka
  5. Rumianek
  6. gorzka pomarańcza lub kwiat pomarańczy
  7. Olejek kadzidłowy
  8. Drzewo sandałowe
  9. Ylang ylang
  10. Geranium

Zapal świecę, czy dodaj kilka kropel do kominka w który wkłada się mały podgrzewacz. Możesz użyć też dyfuzora zapachów. Zrób to najlepiej wieczorem – w ten sposób poprawisz swój nastrój i będziesz lepiej spać.

Ogranicz kofeinę

Kofeina to oczywiście kawa, ale jej pochodne znajdują się też w herbacie, czekoladzie i energy drinkach. Wysokie dawki wcale nie pobudzają naszego umysłu do pracy, a mogą wywołać nerwowość i rozdrażnienie.

Różni ludzie mają różna tolerancję na kofeinę. Niektórzy szybko się przyzwyczajają do jakiejś dziennej dawki i żeby uzyskać efekt pobudzenia muszą przyjmować jej coraz więcej!

Jeśli zobaczysz u siebie nawet chwilowe i niewielkie rozdrażnienie, czy drżenie rąk, albo poczujesz, że Twoje serce bije ciut mocniej po wypiciu kawy, herbaty, czy zjedzeniu kostki czekolady – rozważ kofeinowy detoks! Skorzysta na tym Twój układ nerwowy, a nastrój nie będzie zmienny jak flaga na wietrze 😉

Zmęcz szczękę

Czy masz potrzebę zajadania stresu? To normalne! Ale wcale nie chodzi o to, że chcesz jeść. Potrzebujesz tylko żuć!

Żucie, gryzienie, mówienie… Każdy ruch szczęką to działania, które rozładowują napięcie i złe emocje. Chodzi tak naprawdę o… akt agresji, często autoagresji.

Jak więc łatwo się domyślić miękkie ciasto, czy lampka wina nie pomoże!

Wybierz gumę do żucia bez cukru, pokrój marchewkę albo inne twarde warzywo w plastry, weź garść orzechów i zmiażdż je! Dopiero to rozładuje napięcie i stres. Innych pokarmów będziesz musiała zjeść baaaardzo dużo, żeby uzyskać taki sam efekt!

Śmiej się

Wiem, że gdy masz zły humor, to łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić. Ale prawdą jest, że trudno jednocześnie śmiać się i złościć! Nie chodzi przecież o to, żeby sztucznie szczerzyć się do ludzi, czy śmiać ze spalonych dowcipów…

Po prostu spędź trochę czasu z Rodziną, z Przyjaciółmi! Badania wykazały, że przebywanie wśród ludzi, których kochamy pomaga radzić sobie z trudnymi sprawami. Działa to też po prostu będąc w jakiejś społeczności. Trudne projekty w pracy też idą skuteczniej, kiedy współpracujemy, a nie działamy w pojedynkę.

Chodzi o śmiech, radość, poczucie bycia częścią jakiejś społeczności w przeciwieństwie do poczucia osamotnienia.

Od zawsze wiemy, że śmiech to zdrowie i to prawda do tego stopnia, że osoby radosne, śmiejące się często mają sprawniejszy układ odpornościowy!

Trenuj bycie asertywnym

Jak już pisałam wcześniej, większość stresorów jest poza nasza kontrolą. Ale nie wszystkie! To, co robisz w danym czasie, a czego nie zależy od Ciebie!

Jeśli czujesz, że Twoja głowa pęka od nadmiaru obowiązków, z niczym się nie wyrabiasz, nie masz czasu zjeść, czy napić się wody, rozwiązaniem może być nauczyć się odmawiać! Tak, wiem, że brzmi to jak magiczny sposób z filmików motywujących lub reklama kursu o asertywności, jednak faktem jest, że bierzemy na siebie często zbyt dużo. Zapominamy przy tym, że nasze potrzeby są tak samo ważne jak potrzeby innych, nawet szefa, czy teściowej 🙂

Nie zachęcam Cię do bycia samolubem, czy aroganckim współpracownikiem – po prostu mierz siły na zamiary i gdy czujesz się przeciążony bez wyrzutów sumienia odmów przyjęcia kolejnego zadania.

Rozważ stosowanie suplementacji

Niektóre z suplementów maja działanie naturalnie kojące nasze nerwy. Do najskuteczniejszych i godnych polecenia należą

  1. Melisa: to zioło podobne do mięty ma udowodnione właściwości kojące nerwy..
  2. Kwasy omega-3: badania wykazały u 20% osób redukcję objawów rozdrażnienia. Ja zalecam przyjmować je na około godzinę przed snem.
  3. Ashwagandha: stosowana od tysiącleci w medycynie ajurwedyjskiej jako środek na stres i nerwowość. Badania pokazują, że medycyna zachodu uznaje jej skuteczność!
  4. Zielona herbata: dzięki zawartości polifonoli i innych antyoksydantów niweluje skutki stresu takie jak np. przedwczesne starzenie się skóry, czy spadek produkcji hormonów szczęścia
  5. Waleriana: popularny środek nasenny i uspokajający.

Niektóre z nich mogą wchodzić w interakcje z lekami. Jeśli zażywasz jakieś lekarstwa, koniecznie poinformuj o tym swojego dietetyka czy naturopatę.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. 20 Stycznia 7
Pabianice

788 937 867 | kontakt@poradnia-rownowaga.pl